Sauna parowa - zalety, właściwości i działanie sauny parowej

Starszy mężczyzna w saunie
Źródło:123RF

Korzystanie z sauny parowej to bardzo zdrowa forma relaksu - regularnie odwiedzana wzmocni nasz organizm i poprawi krążenie krwi. Nim jednak przekroczymy próg łaźni parowej, warto dowiedzieć się czegoś więcej na jej temat. Czy są sytuacje, w których nie można do niej zaglądać? Jak się w niej zachować? O czym należy pamiętać? Podpowiadamy, jak powinno przebiegać korzystanie z sauny parowej.

Sauna parowa a sauna mokra 

Nim przejdziemy do opisania właściwości sauny parowej, musimy zaznaczyć, iż nie jest to to samo, co sauna mokra. W saunie mokrej wilgotność względna wynosi od 20 do 40%, a temperatura waha się 
w granicach 50-65 stopni Celsjusza. W pomieszczeniu znajduje się zaś piec ogrzewający kamienie, oraz dozownik wody do ich polewania lub generator pary, który podnosi wilgotność. Siedziska i oparcia wykonane są z drewna. Tymczasem w saunie parowej, zwanej też łaźnią, wilgotność względna może wynieść nawet 100%! Minimum to natomiast 40%. Temperatura utrzymuje się tu na poziomie 45-55 stopni Celsjusza, a siedziska i oparcia są ceramiczne lub wykonane z tworzywa sztucznego. W kabinie nie ma kamieni - jest za to piec utrzymujący pożądaną temperaturę oraz generator pary wodnej, dzięki któremu zachowany jest odpowiedni poziom wilgotności.

Zalety sauny parowej

Sauna parowa jest często polecana osobom, które dopiero zaczynają korzystać z tego typu relaksu. Wysoka wilgotność i względnie niska temperatura sprawiają, że jest ona znacznie bardziej komfortowa i nie sprawia trudności w oddychaniu. Co więcej, regularne korzystanie z niej posiada wiele zalet i wywiera korzystny wpływ na zdrowie. Chodząc do łaźni parowej usprawnimy krążenie krwi w organizmie, wzmocnimy serce oraz odporność. To także dobry pomysł na oczyszczenie organizmu 
z toksyn i poprawę przemiany materii - te walory z pewnością docenią osoby będące na diecie. Korzystanie z sauny parowej pozwoli nam zyskać więcej energii, zwiększy wydolność i zahartuje organizm - nic dziwnego, że do łaźni parowej chętnie zaglądają sportowcy! 

Jak korzystać z sauny parowej?

Z sauny najlepiej jest korzystać wieczorem, ponieważ po zakończeniu rytuału należy unikać wysiłku fizycznego. Tuż przed rozpoczęciem seansu trzeba dokładnie się umyć i wytrzeć skórę do sucha. Do sauny parowej należy wejść nago - bez obuwia i biżuterii. Wnieść ze sobą można tylko ręcznik, który posłuży nam później za siedzisko. Prawidłowo wykonany pełen cykl kąpieli w saunie składa się z 2-3 etapów naprzemiennego nagrzania (trwającego nie dłużej niż 10 minut) i schłodzenia ciała (np. pod prysznicem). Seans kończy obmycie ciała wodą (bez dodatku mydła czy żelu pod prysznic) i 15-minutowy odpoczynek, najlepiej w pozycji leżącej. Po rytuale należy uzupełnić płyny. Ważne: z sauny parowej powinno się korzystać przynajmniej 2 godziny po spożyciu posiłku. Nie można wchodzić do niej również z pustym żołądkiem ani pod wpływem alkoholu.

Sauna sucha czy parowa?

Osoby, które nie korzystają regularnie z sauny, z pewnością zastanawiają się, którą z nich wybrać. Na początek niech będzie to sauna parowa.Dzięki umiarkowanie wysokiej temperaturze i dużej wilgotności nie spowoduje ona problemów z oddychaniem, a przebywanie w niej da nam więcej przyjemności. Saunę suchą zostawmy sobie na później - w kabinie wilgotność wynosi zaledwie 15%, a temperatura może sięgnąć nawet 110 stopni Celsjusza! Korzystanie z sauny suchej (fińskiej) przyniesie podobne efekty, co przebywanie w łaźni parowej - pozwoli oczyścić organizm z toksyn, pozytywnie wpłynie na krążenie krwi i poprawi pracę serca. Warto wiedzieć, że jeden seans w saunie suchej pozwala spalić nawet 300 kalorii! Jeśli więc mamy za sobą już pierwsze saunowe doświadczenia, 
a zależy nam na efekcie odchudzającym, wybierzmy saunę fińską. Z sauny korzystajmy jednak w myśl zasady „co za dużo, to niezdrowo”. Niezależnie od tego, który rodzaj wybierzemy, pamiętajmy, by chodzić do niej nie częściej niż 2 razy w tygodniu.

Sauna parowa: przeciwwskazania

Choć przebywanie w saunie parowej uchodzi za zdrową formę relaksu, warto pamiętać, że nie każdy będzie mógł z niej skorzystać - istnieją bowiem pewne przeciwwskazania zdrowotne. Przede wszystkim, do sauny nie należy wybierać się w stanie przeziębienia czy grypy. Infekcje przebiegające z gorączką wykluczają możliwość skorzystania z sauny parowej. Tą formą relaksu nie mogą się także cieszyć osoby cierpiące z powodu nadciśnienia, żylaków, wrzodów żołądka i chorób serca. Pozostałe przeciwwskazania to m.in. ciąża, nowotwory, choroby skóry, jaskra, niewydolność nerek i choroby tarczycy. Jeśli więc nie jesteśmy pewni swojego stanu zdrowia, przed skorzystaniem z sauny skonsultujmy się z lekarzem. Co ciekawe, przeciwwskazaniem nie jest zapalenie zatok, o ile nie towarzyszy mu gorączka. W przypadku tego schorzenia warunki panujące w łaźni parowej mogą przyczynić się do poprawy stanu pacjenta. Na koniec ważna uwaga: jeżeli w trakcie korzystania z sauny poczujemy się słabo, będzie to sygnał, że należy jak najszybciej opuścić pomieszczenie i odpocząć. Jeśli taka sytuacja się powtórzy, dobrze będzie skonsultować się z lekarzem.

Autor: Olga Szymkowiak

Zobacz także:

Bibliografia:

Zabieg dostępny w tych sanatoriach:

Więcej zabiegów z tej kategorii:

Masaż kręgosłupa leczniczy i klasyczny. Przeciwwskazania

Więcej

Masaż Lomi Lomi Nui – na czym polega hawajski masaż? Opinie

Więcej

Fototerapia, czyli leczenie światłem - na co pomaga?

Więcej

Kierunek miesiąca - Jedziemy w góry!

Ustroń
Odwiedź jedno z największych kompleksów uzdrowiskowych w Europie z własnymi złożami solanki i borowiny
Więcej
Jedlina-Zdrój
Sprawdź podgórski mikroklimat uzdrowiska, odetchnij czystym powietrzem i podziwiaj piękne krajobrazy
Więcej
Długopole-Zdrój
Skorzystaj z Pijalni Wód Mineralnych cechujących się dużą zawartością magnezu, wapnia, sodu, żelaza i potasu
Więcej

Wyjazd do sanatorium - co musisz wiedzieć?

Jak uzyskać skierowanie do sanatorium i który lekarz je wystawi?
Więcej
Przeglądarka skierowań do sanatorium - jak działa?
Więcej
Ile kosztuje wyjazd do sanatorium - prywatnie i ze skierowaniem
Więcej

Elektroterapia - najlepsze zabiegi na ból

Elektrostymulacja
Popularna metoda niwelowania bólu. Sprawdź, jak ją wykorzystać by przyniosła ulgę
Więcej
Prądy Traberta
Mają działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Pomagają na ból kręgosłupa, stawów, czy zaburzenia krążenia
Więcej
Prądy interferencyjne
Rozluźniają mięśnie i rozszerzają naczynia krwionośne, przeciwdziałając napięciu
Więcej

Zapisz się do newslettera!

Bądź na bieżąco ze wszystkimi zmianami w korzystaniu
z sanatoriów i uzdrowisk w Polsce.