Czego nie jeść przy osteoporozie?

Zarówno w leczeniu, jak i profilaktyce osteoporozy bardzo ważna jest odpowiednia dieta. Powszechnie wiadomo, że powinno sięgać się po produkty bogate między innymi w wapń. Mamy jednak skłonność do tego, aby skupiać się na żywności, która nam nie służy. Jednocześnie też możemy być nieświadomi, że pewne pokarmy mogą utrudniać wchłanianie wapnia przez organizm lub wpływać na strukturę kości i osłabiać ją. Czego należy więc unikać, cierpiąc na osteoporozę?

Artykuł sponsorowany

O roli wapnia w organizmie

Wapń to główny budulec kości. Osteoporoza jest ściśle związana z jego ubytkiem w strukturze tkanki kostnej. W efekcie stajemy się podatni na liczne urazy i złamania. Przyczynami choroby są: starzenie się organizmu, uboga w wapń dieta oraz nieodpowiedni styl życia, cechujący się m.in. brakiem aktywności fizycznej czy paleniem papierosów.

Poziom wapnia i styl życia zawsze można jednak zmienić, co przekłada się na wzmocnienie kości. W przypadku wapnia można to zrobić za pomocą zbilansowanej diety czy suplementacji (warto wtedy sięgnąć po dobrej jakości lek z wapniem jak Calperos).

Trzeba mieć na uwadze, że w pewnych okresach życia zapotrzebowanie na wapń jest po prostu większe, np. w czasie ciąży lub w okresie menopauzy. Niestety, uzupełniając wapń, możemy nieświadomie utrudniać jego wchłanianie. Warto więc wiedzieć jakich produktów unikać.

Reklama

Czego nie jeść mając osteoporozę?

Pewne składniki upośledzają zdolność organizmu do wchłaniania wapnia. Spożywanie ich w dużych ilościach nie będzie więc służyło postępom w leczeniu. Czego nie jeść przy osteoporozie? Oto krótka lista.

SÓL. Nie jest to dobra wiadomość dla miłośników solonych dań. Spożywana regularnie i w większych ilościach sól przyczynia się do utraty wapnia. Ma ona zresztą negatywny wpływ także na inne funkcje organizmu. Warto więc ją ograniczyć do minimum.

KOFEINA. Dzień bez kawy? Tak, można się bez niej obyć. Nie chodzi o to, aby całkowicie jej sobie odmawiać. Pita w niedużych ilościach (do 300 mg dziennie) nie będzie sprawiać w organizmie zbyt dużego spustoszenia.

Niestety, nie brakuje osób uzależnionych od tego napoju, pijących kilka filiżanek kawy dziennie. Diagnoza osteoporozy to najwyższy czas, aby zmniejszyć jej ilość w swojej diecie.

NAPOJE GAZOWANE. Napoje gazowane najczęściej kojarzą się z otyłością. Okazuje się, że zawarty w nich kwas fosforowy zwiększa wydalanie wapnia wraz z moczem. Warto więc zastąpić je zdrowszymi napojami, a najlepiej wodą mineralną, która ma świetny wpływ na cały organizm.

ALKOHOL. Trunki alkoholowe wypłukują z organizmu wiele cennych witamin i minerałów. Wśród nich znajduje się także wapń. Oczywiście, sporadyczne spożycie alkoholu nie powinno być problemem przy odpowiednio zbilansowanej diecie. Warto jednak pamiętać, że osoby nadużywające alkoholu mają ubytki w uzębieniu i są podatni na złamania kości. A wszystko dlatego, że w ich organizmie brakuje wapnia. 

PAPIEROSY. Palenie papierosów to kolejny nałóg, z którego warto zrezygnować po diagnozie osteoporozy. Upośledza on bowiem zdolność wchłaniania wapnia z pożywienia przez organizm. Efekt?

Zmniejszanie się mineralnej gęstości kości. Jak widać, dym papierosowy ma nie tylko zły wpływ na nasze płuca, ale też cały układ kostny. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na: https://calperos.pl/blog/sg/dieta-w-osteoporozie-co-jesc-a-czego-unikac/

Reklama

Leczenie osteoporozy - nie tylko dieta

Osteoporoza to podstępna choroba, wymagająca wprowadzenia różnych zmian w swoim życiu. Nie chodzi tylko o większe spożycie nabiału, orzechów czy ryb. Należy również postawić na regularną aktywność fizyczną, która wzmacnia kości i podnosi ich elastyczność.

Warto jak najczęściej łapać promienie słońca. Pod ich wpływem wytwarza się w organizmie witamina D, która odgrywa ogromną rolę we wchłanianiu wapnia. W zimowe miesiące można rozważyć nawet opcję jej suplementacji – polecamy produkty firmy Calperos.

Osteoporoza to choroba, która wymaga większej uwagi w życiu. Szczególną uwagę skierować należy na codzienną dietę. Chodzi nie tylko o to, aby spożywać określone pokarmy, ale również unikać niektórych produktów.

Choć wdrażanie nowych nawyków żywieniowych może być na początku trudne, z czasem poprawia stan naszych kości, ma także dobry wpływ na cały organizm.

Zabieg dostępny w tych sanatoriach:

Reklama

Kierunek miesiąca - Jedziemy w góry!

Ustroń
Odwiedź jedno z największych kompleksów uzdrowiskowych w Europie z własnymi złożami solanki i borowiny
Więcej
Jedlina-Zdrój
Sprawdź podgórski mikroklimat uzdrowiska, odetchnij czystym powietrzem i podziwiaj piękne krajobrazy
Więcej
Długopole-Zdrój
Skorzystaj z Pijalni Wód Mineralnych cechujących się dużą zawartością magnezu, wapnia, sodu, żelaza i potasu
Więcej

Wyjazd do sanatorium - co musisz wiedzieć?

Jak uzyskać skierowanie do sanatorium i który lekarz je wystawi?
Więcej
Przeglądarka skierowań do sanatorium - jak działa?
Więcej
Ile kosztuje wyjazd do sanatorium - prywatnie i ze skierowaniem
Więcej

Elektroterapia - najlepsze zabiegi na ból

Elektrostymulacja
Popularna metoda niwelowania bólu. Sprawdź, jak ją wykorzystać by przyniosła ulgę
Więcej
Prądy Traberta
Mają działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Pomagają na ból kręgosłupa, stawów, czy zaburzenia krążenia
Więcej
Prądy interferencyjne
Rozluźniają mięśnie i rozszerzają naczynia krwionośne, przeciwdziałając napięciu
Więcej

Zapisz się do newslettera!

Bądź na bieżąco ze wszystkimi zmianami w korzystaniu
z sanatoriów i uzdrowisk w Polsce.