Sport to zdrowie, również po 65. roku życia!

Lekarze, terapeuci i dietetycy wskazują na problem otyłości. Choroba ta dotyka coraz to większy procent społeczeństwa, przyczyniając się tym samym do kolejnych problemów zdrowotnych i nierzadko również psychicznych. Przyczyn otyłości idzie dopatrywać się w wielu czynnikach - poczynając od wieku, poprzez czynniki generatywne i tryb życia. Szacuje się, że około 25% Polaków cierpi na nadmiar kilogramów, a postępująca otyłość nie ma jednego czynnika determinującego. 

Artykuł sponsorowany

Bez względu na etymologię choroby - jedno jest pewne - sport to zdrowie, a aktywny tryb życia awansował na pierwsze, podstawowe miejsce piramidy żywienia. 

Reklama

Jaką aktywność wybrać?

Według sukcesywnie rejestrowanych danych przez WHO - po 60 roku życia, organizm człowieka zmaga się ze zmianami w niemalże każdym obszarze - poczynając od układu pokarmowego, po hormonalny i nerwowy. Zmianom ulega także móżdżek, który odpowiada za poprawną koordynację ruchu, za szybkość reakcji i zdolność do wykonywania złożonych czynności.

Ze względu na te zmiany istotne jest, aby dobierać aktywność do ograniczeń organizmu, szanując przy tym zmniejszoną kondycję. 

Zatem, jaki ruch będzie najlepszy? Chciałoby się rzec: każdy, bowiem nawet niewielka, codzienna aktywność wpływa na glikemię i metabolizm organizmu.

Szacuje się, że 6 tysięcy kroków dziennie realnie poprawia krążenie, wzmacnia kręgosłup i pozwala budować nowe nawyki. 

Ostatecznie więc, wybierając docelowy rodzaj aktywności, weź pod uwagę tą czynność, która sprawi Ci najwięcej przyjemności. Źródło pozytywnych emocji i endorfin zwiększa szanse na regularny sport, dlatego żadna dyscyplina nie powinna być powiązana z przymusem i poczuciem obowiązku.

Po drugie - uwzględnij swoje dolegliwości i ograniczenia organizmu. Ze względu na te wytyczne, najczęściej rekomenduje się sport, który jest elementem pasji. Istotne jest więc, aby nie obciążać swojego organizmu, szanując przy tym swoje ograniczenia i zmiany, które w nas zachodzą.

Na liście najczęściej wymienianych aktywności seniorów jest:

  1. Spacer – czyli najtańsza i najszybsza forma aktywności, której podejmować się mogą seniorzy, nie mający znacznych problemów ze stawami i układem ruchu. Specjaliści rekomendują, aby dziennie robić od 3 do 6 tysięcy kroków.
  2. Basen – dzięki wyporowości wody, starszy organizm może wykonywać skomplikowane i złożone sekwencje ćwiczeń, z jednoczesnym spalaniem kalorii.
  3. Noring – walking, a więc opcja spacerów ze wspomagaczami w postaci kijków. Niepozorne podpory odciążają kręgosłup i ułatwiają pokonywanie większych dystansów.
  4. Domowe ćwiczenia – zarówno proste - jak rozciąganie, jak i nieco bardziej złożone - bazujące na narzędziach i sprzęcie do rehabilitacji, np. https://www.pomocedlaseniora.pl/57-lozka-rehabilitacyjne-i-akcesoria

W skrajnych przypadkach, gdy pacjent cierpi na duże dysfunkcje i ograniczenia w zakresie układu ruchu, dobrze jest wyposażyć dom w gadżety lub akcesoria, które ułatwiają codzienne poruszanie się i wykonywanie prostych czynności. Na ich czele są np.

Pamiętaj – najważniejsze jest wybrać aktywność, która nie wpływa negatywnie na Twój stan zdrowia. Wszelkie, poważniejsze aktywności, warto przedyskutować z lekarzem prowadzącym.

Reklama

Czy sport to zdrowie?

Sport, wykonywany w sposób bezpieczny i rozsądny, jest źródłem endorfin, czyli hormonów peptydowych, wpływających na nasze samopoczucie i stany emocjonalne. Specjaliści porównują intensywność działania endorfin do morfiny. Chęć uzyskania tego stanu jest jedną z czołowych sił napędowych dla miłośników sportu.

Endorfiny, które wytwarza nasz organizm, pojawiają się w mózgu i rdzeniu kręgowych, co z kolei doprowadza do autentycznego poczucie zadowolenia i szczęścia. To dobre samopoczucie jest jedynie zapowiedzią dla pozostałych zalet naszego organizmu.

Na ich czele wymienia się ogólne poprawienie odporności, zmniejszenie ryzyka chorób serca, obniżenie poziomu cholesterolu, poprawienie glikemii i usprawnienie funkcjonowania układu krwionośnego. Aktywność sama w sobie dotlenia także mózg, poprawiając jego sprawność i zmniejszając ryzyko występowania chorób otępiennych.

Dodatkowe, dotlenione cząsteczki tlenu niwelują anemię, dostarczając energii, minimalizując obrzęki i zmniejszając szanse wystąpienia przeziębień.

Rekomenduje się więc, aby do swojego dziennego planu wprowadzić regularne aktywności, urozmaicając je sprzętem do wykonywania domowych rehabilitacji. Wiele z nich znajdziesz na https://www.pomocedlaseniora.pl/.

Zabieg dostępny w tych sanatoriach:

Reklama

Kierunek miesiąca - Jedziemy w góry!

Ustroń
Odwiedź jedno z największych kompleksów uzdrowiskowych w Europie z własnymi złożami solanki i borowiny
Więcej
Jedlina-Zdrój
Sprawdź podgórski mikroklimat uzdrowiska, odetchnij czystym powietrzem i podziwiaj piękne krajobrazy
Więcej
Długopole-Zdrój
Skorzystaj z Pijalni Wód Mineralnych cechujących się dużą zawartością magnezu, wapnia, sodu, żelaza i potasu
Więcej

Wyjazd do sanatorium - co musisz wiedzieć?

Jak uzyskać skierowanie do sanatorium i który lekarz je wystawi?
Więcej
Przeglądarka skierowań do sanatorium - jak działa?
Więcej
Ile kosztuje wyjazd do sanatorium - prywatnie i ze skierowaniem
Więcej

Elektroterapia - najlepsze zabiegi na ból

Elektrostymulacja
Popularna metoda niwelowania bólu. Sprawdź, jak ją wykorzystać by przyniosła ulgę
Więcej
Prądy Traberta
Mają działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Pomagają na ból kręgosłupa, stawów, czy zaburzenia krążenia
Więcej
Prądy interferencyjne
Rozluźniają mięśnie i rozszerzają naczynia krwionośne, przeciwdziałając napięciu
Więcej

Zapisz się do newslettera!

Bądź na bieżąco ze wszystkimi zmianami w korzystaniu
z sanatoriów i uzdrowisk w Polsce.